Інновації в електромережах: чого нам чекати і як економити з "розумними лічильниками"

Навіщо українцям "розумні мережі", "розумні лічильники" та автоматизація роботи ремонтних бригад, які зараз активно впроваджуються? Чи буде від цього менше перебоїв зі світлом у наших будинках?
  • Сучасні та надійні "розумні мережі".
  • Стабільна напруга у мережі.
  • Цифрові системи, які з точністю до метра визначають місце аварій (якщо вони все ж таки трапляються).
  • Швидкий ремонт електромереж.
  • "Розумні лічильники" у наших квартирах, що захищають від зайвих витрат електроенергії та сімейного бюджету.

Все це не фантастика, а цілком реальні складові "Великого оновлення мереж".

Про ці інновації ми й розповімо. А почнемо з того, завдяки чому стало можливим масштабне оновлення інфраструктури.

RAB: цивілізовані кіловати

Велике оновлення мереж, яке стартувало в Україні у 2021 році, було запущене завдяки нещодавньому впровадженню методики стимулюючого тарифоутворення RAB , що ефективно застосовується у більшості країн Європи.

Стимулюючі інвестиції RAB-тарифи були впроваджені для того, щоб стимулювати оновлення та цифровізацію електромереж. Що це означає на практиці?

Це означає, що споживачеві гарантується стабільна напруга (а значить – захист від "згоряння" виробничої чи побутової техніки), скорочення до мінімуму аварійних ситуацій, оперативне та точне визначення місць можливих поломок та швидкий ремонт, якщо аварії все ж таки трапляються.

У сухому залишку: завдяки стимулюючій RAB-методиці середньостатистична родина менше часу буде проводити без світла. Тобто – українці отримують світло і комфорт у своєму будинку, не сидять годинами в ліфті, не витрачають нерви і гроші. А в майбутньому – за рахунок розумного використання електрики – і зовсім почнуть менше платити за електроенергію. Як давно відбувається у всіх цивілізованих країнах.

"Розумні мережі": все лише починається

Давши старт новій методиці в нашій країні у 2021 році, регулятор в особі НКРЕКП затвердив і нову Інвестиційну програму робіт з оновлення, модернізації та будівництва інфраструктури електромереж (такий документ затверджується щороку для кожного оператора систем розподілу). Пріоритетними визначені проєкти з впровадження технологій автоматизації та цифровізації у мережах, щоб у довгостроковій перспективі трансформувати поточну інфраструктуру електромереж у Smart Grid ("розумні мережі").

Незважаючи на те, що RAB-методика застосовується в Україні лише протягом першого року, вже зараз очевидні позитивні результати. Так, спростилася комунікація кожного споживача з операторами систем розподілу – з'являються прості та зручні цифрові канали та сервіси, які дозволяють вирішувати багато проблем або відповідати на запитання за лічені хвилини чи години.

А головне – почали реалізовуватися ті самі проєкти з розвитку автоматизованої системи диспетчерського управління, яка дозволяє в режимі реального часу відстежувати технічний стан електроустаткування. Це вже дає можливість оперативно відстежувати та усувати аварійні ситуації.

Місце аварій: знаходити та ліквідувати швидше

До чого ми звикли протягом десятиліть існування старої системи? Традиційно про аварію в мережі компанії найчастіше дізнаються від мешканців районів, що залишилися без світла: рівень автоматизації настільки низький, що не дозволяє іноді визначити навіть саме місце поломки. У кращому випадку, обчислюється приблизний район, після чого потрібно багато часу, щоб знайти, власне, критичний ділянку і усунути проблему.

В Україні іноді на це витрачаються багато годин. І люди в цей час сидять без освітлення, опалення, паралізується життя цілих населених пунктів.

Зараз розумні технології – цифрове диспетчерське управління та датчики – дають можливість точно визначити місце аварії. Понад те, за допомогою постійного моніторингу, спрогнозувати можливі перебої чи НП та приготуватися до них заздалегідь – так, щоб споживачі навіть не відчули дискомфорту.
Щоб усувати наслідки аварій швидше, компанії змінюють підходи в роботі ремонтних бригад. Раніше ремонтним бригадам доводилося витрачати по 2 години на день на паперову тяганину. Тому, щоб вирішити проблему неефективного використання часу в ДТЕК Київські електромережі та ДТЕК Дніпровські електромережі впровадили нове IT-рішення – "Мобільні бригади". На місце аварії ремонтники приїжджають зі смартфонами з відповідним мобільним додатком. У мобільному додатку вони отримують завдання та звітують про виконану роботу. Так енергетики роблять більше ремонтів щодня.

"Розумні лічильники": платити за світло менше

"Розумні лічильники" – це один з елементів "розумних мереж". Навіщо вони потрібні?

1. Розумні лічильники, точно фіксуючи споживання, в онлайн-режимі передають інформацію споживачеві та компанії . Це значно економить наш час та сили, які традиційно доводиться витрачати на зчитування та передачу показань щомісяця – все відбувається автоматично.

2. Економія, без особливих зусиль. Ми отримуємо можливість економити вдвічі , використовуючи, наприклад, велику побутову техніку вночі, за рахунок "нічного тарифу" – в цей час доби електрика на 50% дешевше, ніж вдень.

Для більшої частини України такі нововведення поки що незвичні. Тільки 10% квартир оснащені "розумними лічильниками" – тоді як у деяких країнах Європи ця кількість наближається до 100%.

У Києві 166 тис. квартир мають "розумний облік". Але завдяки новим стимулюючим тарифам такий енергогаджет оператор системи розподілу (ОСР) без додаткової оплати встановить усім киянам за 8 років, а це понад 1,2 млн. споживачів.



Більше інвестицій – кращий сервіс

Стимулююче тарифоутворення, за яким працюють європейські оператори системи розподілу, дозволяє інвестувати у розвиток та модернізацію мереж більше коштів. За оцінкою енергоекспертів, воно дозволить збільшити обсяг запланованих інвестицій у покращення якості електропостачання в середньому на 30-40% по країні. Значна частина інвестицій буде спрямована на скорочення втрат електроенергії в електромережах та скорочення показника SAIDI (тривалість відключення світла), а також на розвиток нового рівня сервісу для кожного клієнта за принципом "все у смартфоні": це і нове підключення до мереж, і передача показників та виклик монтера для перевірки роботи лічильника.

Такі мобільні помічники – чат-боти створені у Києві, Київській, Одеській, Дніпропетровській і Донецькій областях. Вони дозволяють передавати показники лічильника, дізнаватись про планові і аварійні роботи, замовляти послуги пов'язані з лічильниками.

Інновації в інфраструктурі мереж просто необхідні для надання сучасних сервісів, які очікують клієнти. А RAB-тарифи, що стимулюють інвестиції, прискорять модернізацію та розвиток "розумних" технологій.

Проте, разом з тим, відновлення нашої величезної інфраструктури мереж – справа не одного дня. Компаніям знадобиться кілька років для того, щоб якісно оновити мережі та щоб кожен українець відчув значне покращення.

Читайте також:

Реклама
Найважливіші та найцікавіші новини завжди під рукою
“Сьогодні” в Telegram Пiдпишись на RSS-канал

Далі по темі

головне
Популярне
Коронавірус за тиждень

161 072

захворіло за тиждень в Україні

+96%

Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

28.99

Російський рубль (₽)

0.3715

Євро (€)

32.34

статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

36417.75

Cardano (ADA)

1.02

Bitcoin Cash (BCH)

285.19

Ethereum Classic (ETC)

24.16

Litecoin (LTC)

106.84

Theta (THETA)

2.9

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
32,45
31,95
31,00
18,28
32,50
32,00
31,00
18,29
32,58
31,58
30,33
19,07
34,09
33,79
33,68
19,48
36,49
33,42
32,92
18,75
37,38
33,14
32,84
19,08
37,50
34,25
33,84
19,64
37,50
34,25
33,84
19,64
37,59
33,40
32,00
19,01
38,97
34,25
35,97
19,68

Калькулятор зарплати

Калькулятор зарплати
Вибір киян
Самі популярні станції метро
"Академмістечко" - 5,86 млн пасажирів
"Академмістечко" - 5,86 млн пасажирів
"Лісова" - 5,26 млн пасажирів
"Лісова" - 5,26 млн пасажирів
"Вокзальна" - 4,59 млн пасажирів
"Вокзальна" - 4,59 млн пасажирів
"Лівобережна" - 4,45 млн пасажирів
"Лівобережна" - 4,45 млн пасажирів
"Мінська" - 4,33 млн пасажирів
"Мінська" - 4,33 млн пасажирів
1 /2

TV News

Covid’19

Головні теми

Погода

Гороскоп

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти