Назад у 90-ті? Чому підвищення тарифів на вантажні перевезення зруйнує аграрний сектор України

9 липня 2022, 14:44
Розповідаємо, чому підвищення тарифів на вантажні перевезення може призвести до соціального вибуху

Чому не можна підвищувати тарифи на перевезення вантажів / Фото: Getty Images, Колаж: Сьогодні

Підвищення тарифів на вантажні перевезення, яке ухвалила Укрзалізниця і Міністерство інфраструктури, робить нерентабельним вирощування українського зерна і знищить український аграрний сектор – що, у свою чергу, призведе до соціального вибуху у аграрних регіонах держави.

Про це заявив президент Української зернової асоціації Микола Горбачов.

Реклама

"Наведу приклад. Ми не можемо експортувати наше зерно через заблоковані порти, тож змушені експортувати його через порти Європи. Зараз сільгоспвиробники продають зерно у Констанці (Румунія) за ціною 240 дол. за тонну. З підняттям ціни логістика до порту в Констанці становить уже 180 дол. Таким чином, аграрію потрібно продавати ячмінь з елеватору за ціною 50-60 доларів! При цьому собівартість вирощування ячменя – більше 160 дол. Тобто, аграрій отримує лише 30% від своїх витрат. А це означає, що ніякої посівної кампанії він проводити не буде", – наголосив президент УЗА.

Це, в свою чергу, призведе до банкрутства більшості сільгоспвиробників, попередив він.

"Ми втратимо на багато років усі здобутки у галузі. Я пам’ятаю, як це було в 90-х, коли 30% землі не оброблялось. І ми зараз – на шляху до тієї ж самої ситуації. Нагадаю: у нас у сільській місцевості проживає біля третини всього населення. Тож соціальний вплив буде дуже значним", – підкреслив Горбачов.

Реклама

За його словами, проблема не лише у підвищенні тарифів, а й у регуляторних змінах, до яких вдалася УЗ і які значно збільшують фінансове навантаження на перевізників. Так, компанія регуляторно зменшила відстань, яку проходять вагони за один день: якщо раніше вагони з зерном нормативно проходили по 200 км в день, а шлях з центральної України до західних переходів шлях займав три дні, то зараз вагон проходить 50 кілометрів на добу, а це вже 12 днів дороги.

"І у той самий час УЗ вдвічі збільшила плату за використання вагонів. Таким чином, ми отримуємо збільшення вартості транспортування зерна з 15 до 40 дол. на одній тоні. Тому хочу сказати: при всій повазі, УЗ має всі можливості для залучення фінансові ресурси в інших місцях. А якщо ми втратимо зараз свого сільгоспвиробника, то ми отримаємо величезний соціальний удар та втратимо більше ніж 50% всіх валютних надходжень", – резюмував Горбачов.

Як відомо, Міністерство інфраструктури погодило для Укрзалізниці підвищення тарифів на вантажні перевезення відразу на 70% для всіх класів вантажів. Проти цього виступила Європейська бізнес асоціація: вона закликала українську владу не перекладати проблеми Укрзалізниці на плечі бізнесу, який теж постраждав від війни.

Реклама

Водночас керівник Української асоціації виробників феросплавів та іншої електрометалургійної продукції (УкрФа) Сергій Кудрявцев заявив, що підприємства феросплавної галузі працюють лише на 20% потужності, адже через війну втратили сировинні бази, а логістика значно ускладнилася: подекуди вантажі прямують до замовників у 10 разів довше. Заплановане Укрзалізницею підвищення тарифів на 70% остаточно підкосить галузь.

"Сьогодні" раніше розповідали, що рішення Міністерства інфраструктури України, відповідно до якого тарифи на залізничні перевезення вантажів у межах України та пов’язані з ними послуги збільшуються на 70%, не підтримала Європейська Бізнес Асоціація. Також ми писали, чому відродження українського експорту буде неможливим, якщо тарифи на залізничні перевезення доб’ють логістику.