Інновації в електромережах: чого нам чекати і як економити з "розумними лічильниками"

1 грудня 2021, 12:23
Навіщо українцям "розумні мережі", "розумні лічильники" та автоматизація роботи ремонтних бригад, які зараз активно впроваджуються? Чи буде від цього менше перебоїв зі світлом у наших будинках?

  • Сучасні та надійні "розумні мережі".
  • Стабільна напруга у мережі.
  • Цифрові системи, які з точністю до метра визначають місце аварій (якщо вони все ж таки трапляються).
  • Швидкий ремонт електромереж.
  • "Розумні лічильники" у наших квартирах, що захищають від зайвих витрат електроенергії та сімейного бюджету.

Все це не фантастика, а цілком реальні складові "Великого оновлення мереж".

Про ці інновації ми й розповімо. А почнемо з того, завдяки чому стало можливим масштабне оновлення інфраструктури.

RAB: цивілізовані кіловати

Велике оновлення мереж, яке стартувало в Україні у 2021 році, було запущене завдяки нещодавньому впровадженню методики стимулюючого тарифоутворення RAB , що ефективно застосовується у більшості країн Європи.

Стимулюючі інвестиції RAB-тарифи були впроваджені для того, щоб стимулювати оновлення та цифровізацію електромереж. Що це означає на практиці?

Це означає, що споживачеві гарантується стабільна напруга (а значить – захист від "згоряння" виробничої чи побутової техніки), скорочення до мінімуму аварійних ситуацій, оперативне та точне визначення місць можливих поломок та швидкий ремонт, якщо аварії все ж таки трапляються.

У сухому залишку: завдяки стимулюючій RAB-методиці середньостатистична родина менше часу буде проводити без світла. Тобто – українці отримують світло і комфорт у своєму будинку, не сидять годинами в ліфті, не витрачають нерви і гроші. А в майбутньому – за рахунок розумного використання електрики – і зовсім почнуть менше платити за електроенергію. Як давно відбувається у всіх цивілізованих країнах.

"Розумні мережі": все лише починається

Давши старт новій методиці в нашій країні у 2021 році, регулятор в особі НКРЕКП затвердив і нову Інвестиційну програму робіт з оновлення, модернізації та будівництва інфраструктури електромереж (такий документ затверджується щороку для кожного оператора систем розподілу). Пріоритетними визначені проєкти з впровадження технологій автоматизації та цифровізації у мережах, щоб у довгостроковій перспективі трансформувати поточну інфраструктуру електромереж у Smart Grid ("розумні мережі").

Незважаючи на те, що RAB-методика застосовується в Україні лише протягом першого року, вже зараз очевидні позитивні результати. Так, спростилася комунікація кожного споживача з операторами систем розподілу – з'являються прості та зручні цифрові канали та сервіси, які дозволяють вирішувати багато проблем або відповідати на запитання за лічені хвилини чи години.

А головне – почали реалізовуватися ті самі проєкти з розвитку автоматизованої системи диспетчерського управління, яка дозволяє в режимі реального часу відстежувати технічний стан електроустаткування. Це вже дає можливість оперативно відстежувати та усувати аварійні ситуації.

Місце аварій: знаходити та ліквідувати швидше

До чого ми звикли протягом десятиліть існування старої системи? Традиційно про аварію в мережі компанії найчастіше дізнаються від мешканців районів, що залишилися без світла: рівень автоматизації настільки низький, що не дозволяє іноді визначити навіть саме місце поломки. У кращому випадку, обчислюється приблизний район, після чого потрібно багато часу, щоб знайти, власне, критичний ділянку і усунути проблему.

В Україні іноді на це витрачаються багато годин. І люди в цей час сидять без освітлення, опалення, паралізується життя цілих населених пунктів.

Зараз розумні технології – цифрове диспетчерське управління та датчики – дають можливість точно визначити місце аварії. Понад те, за допомогою постійного моніторингу, спрогнозувати можливі перебої чи НП та приготуватися до них заздалегідь – так, щоб споживачі навіть не відчули дискомфорту.
Щоб усувати наслідки аварій швидше, компанії змінюють підходи в роботі ремонтних бригад. Раніше ремонтним бригадам доводилося витрачати по 2 години на день на паперову тяганину. Тому, щоб вирішити проблему неефективного використання часу в ДТЕК Київські електромережі та ДТЕК Дніпровські електромережі впровадили нове IT-рішення – "Мобільні бригади". На місце аварії ремонтники приїжджають зі смартфонами з відповідним мобільним додатком. У мобільному додатку вони отримують завдання та звітують про виконану роботу. Так енергетики роблять більше ремонтів щодня.

"Розумні лічильники": платити за світло менше

"Розумні лічильники" – це один з елементів "розумних мереж". Навіщо вони потрібні?

1. Розумні лічильники, точно фіксуючи споживання, в онлайн-режимі передають інформацію споживачеві та компанії . Це значно економить наш час та сили, які традиційно доводиться витрачати на зчитування та передачу показань щомісяця – все відбувається автоматично.

2. Економія, без особливих зусиль. Ми отримуємо можливість економити вдвічі , використовуючи, наприклад, велику побутову техніку вночі, за рахунок "нічного тарифу" – в цей час доби електрика на 50% дешевше, ніж вдень.

Для більшої частини України такі нововведення поки що незвичні. Тільки 10% квартир оснащені "розумними лічильниками" – тоді як у деяких країнах Європи ця кількість наближається до 100%.

У Києві 166 тис. квартир мають "розумний облік". Але завдяки новим стимулюючим тарифам такий енергогаджет оператор системи розподілу (ОСР) без додаткової оплати встановить усім киянам за 8 років, а це понад 1,2 млн. споживачів.



Більше інвестицій – кращий сервіс

Стимулююче тарифоутворення, за яким працюють європейські оператори системи розподілу, дозволяє інвестувати у розвиток та модернізацію мереж більше коштів. За оцінкою енергоекспертів, воно дозволить збільшити обсяг запланованих інвестицій у покращення якості електропостачання в середньому на 30-40% по країні. Значна частина інвестицій буде спрямована на скорочення втрат електроенергії в електромережах та скорочення показника SAIDI (тривалість відключення світла), а також на розвиток нового рівня сервісу для кожного клієнта за принципом "все у смартфоні": це і нове підключення до мереж, і передача показників та виклик монтера для перевірки роботи лічильника.

Такі мобільні помічники – чат-боти створені у Києві, Київській, Одеській, Дніпропетровській і Донецькій областях. Вони дозволяють передавати показники лічильника, дізнаватись про планові і аварійні роботи, замовляти послуги пов'язані з лічильниками.

Інновації в інфраструктурі мереж просто необхідні для надання сучасних сервісів, які очікують клієнти. А RAB-тарифи, що стимулюють інвестиції, прискорять модернізацію та розвиток "розумних" технологій.

Проте, разом з тим, відновлення нашої величезної інфраструктури мереж – справа не одного дня. Компаніям знадобиться кілька років для того, щоб якісно оновити мережі та щоб кожен українець відчув значне покращення.

Читайте також: